JUGUEM AMB EL "TIRANT LO BLANC"



A partir de l'edició de Les Eines del "Tirant lo Blanc. Episodis amorosos", us proposo fer un joc en grups de tres o quatre persones perquè ens ho passem bé amb el nostre heroi i els personatges que l'envolten a la cort de Constantinoble. Cada grup tindrà un nom i procurarà contestar primer que els altres les preguntes que us plantejaré. Cada resposta correcta tindrà un valor de tres punts. Els grups també podran fer preguntes perquè les responguin els altres grups. Cada bona pregunta plantejada tindrà un valor de dos punts. Indiqueu sempre quina pregunta responeu. Haureu d'estar atents, perquè cada dia puc plantejar una o més qüestions. I sumant sumant obtindreu el premi merescut. No us oblideu de firmar les respostes amb el nom del grup.

Preguntes

1. De quina manera es declara Tirant a Carmesina? Per què creieu que ho fa així?

2. Hi ha un moment en què Tirant es lamenta que no podrà aconseguir mai l'amor de Carmesina? Quin és el motiu que al·lega? (Una pista: trobareu la resposta entre les pàgines 47 i 65. La mateixa pregunta us dóna una pista de la ubicació de la resposta.)

3. "Ai senyora! Que us veig pel pedregar". Quin personatge femení diu aquesta frase? Per què creieu que la diu?

4. Què suplica Diafebus a la princesa entre els capítols 146 i 147?

5. Us agrada la manera d'actuar de Diafebus al llarg de la novel·la?

6. Feu, si voleu, la vostra pregunta.



41 comentaris:

Adrià Laborda ha dit...

Tirant, primerament, exposa que té un mal molt gran i li explica a Carmesina que es trata d'un mal d'amors causat per una dona. Després que Carmesina insistís molt a Tirant, preguntant-li que de quina dona es tractava, ell es treu un mirall de la màniga i li dona a Carmesina,de tal manera que quan ella el mirés el rostre que quedaria reflectit seria el de la princesa.
Cal destacar que el narrador no explica directament els fets, sinó que fa que els narri un personatge, Plaerdemavida, que fingeix que ha tingut un somni quan el que ha fet en realitat és espiar pel forat del pany!
Adrià Laborda (La Sibil.liña Viuda Reposada)

Adrià Laborda ha dit...

I proposo una altra pregunta: Quin es el personatge que l'anomenen Comte de Sant Ángel?

Adrià Laborda (La Sibil.lina Viuda Reposada

Ricard Casanovas i Jové ha dit...

Què opineu els altres, és correcta la resposta de la primera pregunta?
Per cert, molt bona aquesta pregunta que fas, Adrià!

Ricard

Anònim ha dit...

La resposta de l'Adrià està força bé.
Responent a la segona pregunta Tirant es lamenta que no podrà aconseguir mai l'amor de Carmesina perque diu que ella el guanya en tot, en riquesa, en noblesa i en senyoria.
Tirant explica a Diafebus fent servir un paral·lelisme entre l'amor i les batalles en las he ell ha vençut l'enemic, dient que per primera vegada ell ha sigut el vençut,sense oposar resistència contra una dona.

Marina Ju Cervera(El fidel Diafebus)

Roger Soler ha dit...

Sobre la cinquena pregunta, que fa referencia a l'actitud de Diafebus al llarg de l'obra, m'agradaria destacar la gran predisposició a ajudar a Tirant en els mals moments, com per exemple quan Tirant s'enamora al principi de la història de Carmesina ,(fet que el converteix en un excel·lent company). També, dir que és un personatge que es manté sempre fidel a Tirant (un moment de l'obra que ho demostra és quan es nega a combatre amb Tirant durant unes de les festes que fa l'emperador).

Roger (fidel Diafebus)

Mònica Casado ha dit...

Per una banda, crec correcta la resposta de l'Adrià, i responent a la seva pregunta, el personatge que la novel•la anomena Comte de Sant Ángel és en Diafebus. Per altra banda, també penso que estan bé les respostes dels meus companys de grup.
Fent referència a la tercera pregunta, és la Viuda Reposada qui diu la frase "Ai senyora! Que us veig anar pel pedregar", en el capítol 127 concretament a la pàgina 75. Crec que aquesta frase la diu per avisar a la princesa Carmesina que entra en un camí molt dur i complicat (pedregar és un camí ple de pedres) si es deixa conduir per amor, i, com podem apreciar a mesura que avancen els episodis, podem deduir que aquesta frase, a més, la diu per espantar i desanimar a Carmesina, ja que ella (la Viuda Reposada) també està enamorada de Tirant.

Mònica Casado (Fidel Diafebus)

Joel Blancafort ha dit...

Bona nit a tothom,

Per començar, volia comentar que hem sembla molt bona idea aquesta mena de joc per tal d'entendre millor els episodis amorosos del llibre Tirant lo Blanc.
En quant a la pregunta número 3, la frase que diu: "Ai senyora! Que us veig pel pedregar!" es dita per la Viuda Reposada, concretament al capítol CXXVII (127). En l'escena en que Tirant revela el seu amor a la princesa.

Més tard, intentaré comentar alguna pregunta per posar-vos a prova!!! Jejejeje

Joel Blancafort (Fidel Diafebus)

Francesc Lopez ha dit...

Per expresar el seu amor a Carmesina, Tirant fa comprar el mirall més bell que es pugui trovar, i un cop el rep, parteix a veure a carmesina. Ella li insisteix molt en què es allò que li causa tal aflicció, i en resposta Tiirant li diu "Jo amo". Carmesina, curiosa, li pregunta quina donzella ocupa els seus pensaments, moment en el qual Tirant li fa entrega del mirall. Carmesina llavors surt corrents en direcció a la seva cambra a observar el que creia que podria ser la pintura d'una donzella, només per veure el seu reflexe, fet que comprèn rápidament. Tirant ho devia fer així per vergonya de dir-l directament, i probablement per por de la seva resposta.

Francesc Lopez Pascual

Alba Cano ha dit...

Referent a la quarta pregunta, Diafebus declara el seu amor a Estefania i li suplica que la deixi besar, però ella no li consenteix ni li permet fer-li res. Més tard, es tornen a trobar i finalment es deixa besar. A més li diu que es faci possessió d'ella i Diafebus sense pensar-s' ho dues vegades, li toca el cos de cintura amunt.
Jo voldria proposar una pregunta: Com Tirant aconsegueix tocar el cos de Carmesina, mentre ella dorm a la seva cambra?
Alba Cano (La Sibil.lina Viuda Reposada)

Ricard Casanovas i Jové ha dit...

Bona resposta i millor pregunta, Sibil.lina Vídua Reposada.

Adrià Laborda ha dit...

Hola a tothom!!
Com ja vàrem dir el divendres, en aquesta novel·la, Tirant pateix dos processos iniciàtics: en la guerra i el camp de batalla, i en l'àmbit amorós.
La pregunta és: Creieu que la iniciació en el món de l'amor, influeix a Tirant en el camp de batalla?

Adrià Laborda (La sibil·lina Víuda Reposada)

Ricard Casanovas i Jové ha dit...

Aquesta pregunta té una puntuació doble, Sibil.lina Vídua Reposada. No és tan sols bona, és intel.ligent! Si feu una bona resposta, també obtindreu una puntuació doble. Això s'anima.

Miquel Guiot ha dit...

Pel que fa a la 5 pregunta, des del meu punt de vista, Diafebus actua de manera noble i valenta al llarg de la novel·la. De fet, considero que és un gran escuder per Tirant, ja que es preocupa constantment dels seus mals i fa de missatger entre Tirant i Carmesina. A més, el fet que sigui cosí de Tirant, crec que afavoreix aquest gran servilisme cap al cavaller.
D'altra banda, pel que fa a la seva relació amb Estefania, molt probablement es deixa endur una mica per la passió i les ganes de conquistar-la, cosa que ens mostra que és un personatge humà.
Proposo la següent pregunta: Quin "somni fingit" l'hi explica Plaerdemavida a la princesa?
Miquel Guiot (Els missatgers arcaics)

Ricard Casanovas i Jové ha dit...

Bé, Missatgers Arcaics, bona reflexió sobre Diafebus.

Marina Ju Cervera Martínez ha dit...

Responenet a la pregunta del grup La Sibil.lina Viuda Reposada, Com Tirant aconsegueix tocar el cos de Carmesina, mentre ella dorm a la seva cambra?

Gràcies a Paerdemavida que insisteix a Tirant perque aprofíti les oportinitats que ella li dóna per poder tocar el cos de Carmesina. Però ell expresa que tot el que li pasa no es més que por i vergonya.
Plaerdemavida el dur a la cambra de Carmesina a les fosques, Tirant sense saber on està diu que es despulla del temor i la vergonya i es vesteix d'amor i pietat, demanant-li que el porti a veure el cos de Carmesina, un cop Paerdemavida i Tirant estàn dins el fa estirar al costat de la princesa.

Paerdemavida començarà a tocar-la i a dir-li lo a fortunada que es sent per poder tocar el seu cos bell, ella que es deixarà tocar per Tirant pensant que es Paerdema vida, fins que descobreixi que està sent difamada per ell.
Per acabar m'agradaria proposar una pregunta: Quína trampa posa la Viuda a Tirant i a Carmesina? Per què fa servir al personatge de Lauseta?


Marina Ju Cervera (El fidel Diafebus)

Ricard Casanovas i Jové ha dit...

Ben jugat, Fidel Diafebus!

Sonia ha dit...

Responent a la pregunta del Adrià Tirant al ser nou en l'amor aquests nous pensaments ocuoen el seu cal i tot i que en l'inici no li fecten gaire en el camp de batalla més endevant es veu afectat per els dubtes resoe te a Carmesina i la seva relació i voler impresionar l'emperador .
Ara jo plantejo una pregunta, qui cuid de Tirant quan aquest pateix una caiguda? Quina relació tenen els personatges ?

Ricard Casanovas i Jové ha dit...

Bona resposta, Sònia. I la pregunta bé es mereix una puntuació doble.

Ricard Casanovas i Jové ha dit...

Molt bé, la resposta anterior és de les Belles Carmesines, no havia vist el nom del grup, i no el recordava. Sembla que aquest grup comença a anar fort.

Mònica Casado ha dit...

M’agradaria proposar-vos dues preguntes: quina paper té la dona en la novel•la? Podríeu dir per què, segons el que heu llegit dels episodis amorosos, el protagonista es diu Tirant lo Blanc? (pista: “Tirant” és el mateix que “tirà” i “blanc” té un significat cromàtic).
Bé, respecte la pregunta de l’Adrià de si creiem que la iniciació en el món de l'amor influeix a Tirant en el camp de batalla o no, podríem dir que Tirant, malgrat ser un cavaller i protagonista de la historia, no deixa de ser una persona amb conflictes interiors i, per aquesta raó, podem dir que els problemes d’amor que pateix el converteixen en un cavaller més humà i compassiu amb els seus enemics.
En un fragment de la novel•la, Tirant explica que a vegades és tan pietós que si un dels seus adversaris li demana mercè el perdona sense dubtar-ho.
Per altra banda, responent a la pregunta de la Sònia de qui cuida de Tirant quan aquest pateix una caiguda i es trenca la cama, l’encarregada és Plaerdemavida, qui va a veure com es troba el cavaller després de que el seu pla fracassi pel crit d’ensurt que fa Carmesina quan descobreix que qui li està tocant el cos no és la seva donzella, sinó que és Tirant. Així mateix, els metges de la cort s’encarreguen de curar-lo i l’emperador pateix per la salut del protagonista i vol que es restableixi aviat perquè pugui tornar a la batalla. A més, Hipòlit s’encarrega de fer de missatger entre Carmesina (qui ja no té por de mostrar els seus amors) i Tirant.
La relació entre Plaerdemavida i Tirant neix del fet de que tots dos desitgen que ell pugui ser l’afortunat de treure-li la virginitat a Carmesina. És una relació únicament d’interès.
Finalment, divendres amb el grup vam pensar la següent pregunta que tot seguit proposem: per què Plaerdemavida s’enfada amb Tirant quan ella intenta dur-lo al llit de Carmesina i ell, per por de la seva estimada, s’hi nega en un principi?

Mònica Casado (El fidel Diafebus)

Anna ha dit...

Pel que fa a la pregunta "Creieu que la iniciació en el món de l'amor, influeix a Tirant en el camp de batalla?" que ha plantejat l'Adrià més amunt, en la meva opinió sí que hi influeix d'alguna manera. Tirant intenta guanyar com més batalles millor (cosa que ja feia abans), però a més jo penso que el que intenta és també d'alguna manera "impressionar" a Carmesina. Podríem dir que el fet de guanyar batalles el faria "més home" i més atractiu als ulls de la donzella, que al principi només el considera un cavaller bell.
Per altra banda, responent a la pregunta "Quina trampa posa la Viuda a Tirant i a Carmesina? Per què fa servir al personatge de Lauseta?" plantejada per la Marina, la Viuda Reposada fa creure a Tirant que Carmesina està interessada en Lauseta fent que el cavaller els vegi parlant un dia a l'hort. Seguidament, la Viuda fa que Tirant vegi la princesa amb Plaerdemavida (que va disfressada del que ella es pensa que és una disfressa del Corpus Christi) amb roba i una careta que sembla la cara de Lauseta tocant-la i besant-la a l'hort de nit. Per a dur a terme aquesta tasca, la Viuda prepara una mena de joc de miralls per a que Tirant pugui veure l'escena. A més, la dona fa creure al cavaller que Carmesina ha estat embarassada de l'hortolà i que va confiar en ella per fer-la avortar amb herbes.
La pregunta que plantejo és la següent: Per què l'emperadriu permet que hi hagi una relació entre Hipòlit i ella? Hi ha amor de veritat per part de les dues bandes o és un sentiment més senzill?
Anna (Els Hipòlits)

Manel ha dit...

Responent a la pregunta formulada per Fidel Diafebus, la Viuda Reposada s'enamora de Tirant i vol fer creure a Carmesina que Tirant parla amb menys preu d'ella a les seves esquenes i que únicament pretén saquejar l'Imperi per tornar a la seva terra carregat de riqueses. Carmesina es creu la mentida i comença a manifestar certa desconfiança contra Tirant, que cau en una profunda tristesa. A més, la Viuda Reposada explica a Tirant que la princesa es tan deshonesta que manté amors secrets amb Lauseta. Pel que fa la pregunta de les Belles Carmesines, Tirant cau al terra en l'intent de fugir de la cambra de Carmesina i es trenca una cama. Hipòlit i el vescomte de Branches, cosí germà de Tirant, el recullen i posteriorment, els metges de la cort el curen. Cal remarcar que l'emperadriu veu Tirant ferit però ignora el seu estat. Manel Rodríguez (SenseNom)

Joel Blancafort ha dit...

Vet aquí la meva pregunta per qui la sàpiga.
Entre els capítols CXIX-CXX-CXXI, de què es lamenta Tirant quan arriba a la posada? Per què Diafebus aconsella a Tirant que sigui discret i que ningú no s'adoni que està enamorat de Carmesina?

A reveure;)
Joel Blancafort (Fidel Diafebus)

Alba Cano ha dit...

Jo contestaré la pregunta de la Sònia.
La persona que cura a Tirant quan és ferit, és la Viuda Reposada, qui s'enamora d'ell, però no és un amor correspost.
Ella se sent gelosa de la relació que tenen Tirant i Carmesina, per això sempre fa el possible per trencar-la, i hi ha moments de la historia que gairebé ho aconsegueix i la posa en perill. Finalment la Viuda Reposada es suïcida.
Alba Cano(La Sibil·lina Viuda Reposada)



Ricard Casanovas i Jové ha dit...

La pregunta del Fidel Diafebus es mereix una doble puntuació.

Ricard Casanovas i Jové ha dit...

Una altra bona pregunta, Fidel Diafebus, ets un campió.

Ricard Casanovas i Jové ha dit...

Bé, Sibil.lina, però vigila que el Fidel t'està avançant.

Manel ha dit...

Nosaltres, voliem proposar la següent pregunta: Quan Tirant és interrogat per la princesa sobre l'origen del seu mal, ell li respon que, si arriba a les orelles de l'emperador, li causarà la mort. Podem dir que aquesta afirmació té una base real o és només una exageració?
Manel Rodríguez (Sensenom)

Miquel Guiot ha dit...

Referent a la pregunta d'en Joel, al arribar a la posada Tirant no s'acaba de trobar del tot bé. Això es deu a el seu lament, el qual és produit per l'amor que ell sent cap a Carmesina i la gran incertesa i por que té, deugt a que Tirant desconeix si ella també l'ama a ell. Aquesta incertesa és el motiu pel qual Tirant es lamenta a la posada.
D'altra banda, Diafebus recomana a Tirant no explicar a ningú els seus sentiments per tal d'evvitar possibles complicacions, ja que Diafebus s'ofereix ell com a missatger entre Tirant i Carmesina.

Proposo la pregunta següent: Quin engany fa la Viuda Reposada a Tirant per tal que aquest es pensi que la princesa ha mantingut relacions amb l'esclau encarregat de l'hort?

Manel ha dit...

Nosaltres voliem realitzar la següent pregunta:
Quan Tirant és interrogat per la princesa sobre l'origen del seu mal, ell li respon que, si arriba a les orelles de l'emperador, li causarà la mort. Podem dir que aquesta afirmació té una base real o és només una exageració?
Manel Rodríguez (Els Hipòlits)

Alba Cano ha dit...

Jo voldria proposar una pregunta: Creieu que hi ha parts d'humor a la novel·la? Sí és que sí, en podríeu destacar algun i explicar-lo?
Alba Cano (La Sibil·lina Viuda Reposada)

Ricard Casanovas i Jové ha dit...

Molt bé, Hipòlits, heu arrencat tard peò segurs. Dues bones respostes i una pregunta que multiplica per dos.

Ricard Casanovas i Jové ha dit...

Bé, Sense Nom (Hipòlits), aneu creixent.

Ricard Casanovas i Jové ha dit...

Les vostres reflexions són encertades, Hipòlits.

Alba Cano ha dit...

Jo voldria proposar una pregunta: Creieu que hi ha humor en alguna part de la novel.la? En cas afirmatiu, podríeu esmetar-ne algun i explicar-lo?

Ricard Casanovas i Jové ha dit...

Hi estic d'acord, Sibil.lina. Hi ha molts moments humorístics. Busqueu-los.

Mònica Casado ha dit...

Referent a la pregunta de per què l'emperadriu permet que hi hagi una relació entre Hipòlit i ella, podríem dir que l’emperadriu considera el cavaller ajudant de Tirant (Hipòlit), com part d’ella, i sent tant amor per ell que tot li ho donaria. Això és el que explica, doncs, que al final, entre tots dos personatges es mantingui una relació que acaba consumant-se amb el seu matrimoni i el poder de l’Imperi Grec.

Per acabar, crec que entre ambdós personatges hi ha un amor bastant senzill, malgrat que per part de l’emperadriu sembla verdader.

Mònica Casado (El fidel Diafebus)

Ricard Casanovas i Jové ha dit...

T'hi acostés força, Fidel Diafebus, ets un campió.

Alba Cano ha dit...

Referent a la pregunta que ha proposat el Miquel, de "quin engany fa la Viuda Reposada a Tirant per tal que aquest es pensi que la princesa ha mantingut relacions amb l'esclau encarregat de l'hort?", és que la Viuda Reposada realitza una ficció teatral, per fer-li creure que Carmesina té relacions amb el negre Lauseta, que és el jardiner del palau. La Viuda fa anar a Tirant a la cambra i disposa estratègicament uns miralls per on Tirant pot veure des de la finestra tot el que passa a l'hort. Estava tot planejat, perquè en aquell moment Carmesina hi anés, i "jugués" amb el suposat Lauseta, que en realitat era Plaerdemavida disfressada.
Alba Cano(La Sibil·lina Viuda Reposada)

Adrià Laborda ha dit...

Responent a la primera pregunta de la Mònica, cal dir que el paper de la dona era totalment submis, la seva única missió era complaer els desitjos (habitualment sexuals) dels seus marits i amb poca participació a l'hora de prendre decisions importants. L'escena primera en la qual estan les donzelles, l'emperadriu i la Carmesina tancades a la cambra fosca endolades, es veu claríssima que la diferència entre la figura masculina i la femenina és abismal. També podem observar que els personatges femenins es preocupen molt per la castedat i la virginalitat, les més tradicionals, com la Viuda Reposada, diguem-ne, i les més progressistes com Plaerdemavida.
Pel que fa referència a l'altra pregunta que fa la Mònica sobre l'enuig de Plaerdemavida amb Tirant, és degut a que Tirant per no ofendre a la seva estimada Carmesina, i per no sentir-se ni pecador, ni culpable, decideix tocar el dos, però Plaerdemavida li ho impedeix i s'enfada molt amb ell, i mitjançant xantatge aconsegueix que Tirant pugui posar-se al llit amb Carmesina.

Adrià Laborda
(La sibil.lina Viuda Reposada)

Joel Blancafort ha dit...

Quina nit, això està que crema!

· Què promet Plaerdemavida a Tirant i què li demana a canvi?

· Què vol dir Plaerdemavida quan defineix Hipòlit com un <>?

Joel Blancafort (Fidel Diafebus)